Hopp til innholdet

Hva de høyest konverterende nettstedene gjør annerledes

Hvordan kan du oppnå lignende resultat?

cesar-carlevarino-aragon-nl_df0klepc-unsplash.jpg – Moodify – CRO og A/B-testing for økt konvertering

Noen ganger er nøkkelen til suksess rett foran nesa. Her er kort artikkel som beskriver de tre viktigste prinsippene som underbygger de best konverterende digitale bedrifter. Sliter du med å øke konverteringsraten din eller usikker på hva som skal til? Her er prinsippene, som vil garantere din sukkess:

Prinsipp 1: De designer med fokus på effekt, ikke estetikk

Se på begge disse hammerne:

Mammaen min har en hammer som ligner på denne. – Moodify – CRO og A/B-testing for økt konvertering
Mammaen min har en hammer som ligner på denne.
Og, dette er en Stanley Fatmax Antivibe Extreme hammer. – Moodify – CRO og A/B-testing for økt konvertering
Og, dette er en Stanley Fatmax Antivibe Extreme hammer.

Begge hamre har blitt designet med stor omhu, men ikke med samme formål. De representerer to helt ulike tilnærminger til design:

  1. Estetisk design: Hammeren til mammaen min representerer godt design for de som mener at dette betyr “optimer for skjønnhet.” Den er ikke noe god til å hamre med, derfor bruker hun den andre hammeren hennes.

  2. Funksjonelt design: Stanley hammeren representerer godt design for de som mener at dette betyr “optimer for produktets kjernefunksjon.”

Tilsvarende finnes det to tilnærminger til digitalt design:

  1. Estetisk: De fleste design byråene designer for skjønnhet, uten å ta noe særlig hensyn til målene som bedriften eller brukerne i siste ende har.

  2. Funksjonelt: Vi mener at godt design betyr, at du må skjønner dine besøkene

Hvilken tilnærming er mest effektiv? Se på nettsidene til Amazon, Google, Zalando, Wikipedia, Linkedin, YouTube og Oda. Hva tenker du? Er de designet med fokus på estetikk eller funksjon?

Prinsipp 2: De gjennomfører målbare eksperimenter på nettstedene deres

Når de best konverterende bedriftene gjør endringer på nettsidene sine, så måler de effekten av endringene gjennom testing. Eksperimentene gjennomføres normalt med et AB-testing eller split-testing verktøy. Det finnes flere ulike verktøy og teknikker. Men, det viktigste poeng er, at de gjennomfører testene fordi de vil vite om endringene deres fungerte.

“Å raskt finne ut av hva som fungerer (og ikke gjør) kan bety forskjellen mellom vekst eller konkurs.” Hal Varian, sjeføkonom i Google.

“Dobler du antall eksperimenter per år, dobler du din innovasjonkraft.” Jeff Bezos, administrerende direktør i Amazon.

Ved å teste endringer, oppnår du følgende fordeler:

  1. Du får beholde de beste endringene

  2. Du får kaste de dårligste og direkte negative endringene

  3. Du lærer hva du bør gjøre mer (og mindre) av

Split-testing er som et kompass: Det forteller deg hvilken vei du skal gå. Vi hjalp en av våre kunder, et selskap i telekom, identifisere et stort gap i samsvar mellom brukerintensjon og innhold på forsiden deres. Produktet de ønsket å selge hadde allerede signifikant andel i markedet, men de hadde tenkt å fortsette med promotering av produktet med kampanje innhold sentralt på forsiden.

For å måle om kunden egentlig var klar til å kjøpe, testet vi å erstatte forsidens kampanjebudskap med direkte inngang til kjøp. Till alles overraskelse økte vi antal transaksjoner med 20% ved å gjøre dette. Eksperimentets konklusjon: fokus på kampanjebudskap på forside hadde direkte negativ effekt på salgstallene. Ikke bare reddet split-testing selskapet fra meningsløs kommunikasjon med kunden, men det avslørte en overraskende mulighet for økt inntekt.

Prinsipp 3: De implementerer hyppige og trinnvise endringer

“Facebook lanserer hundrevis av endringer hver dag, inkludert bugfixes, nye funksjoner og produktforbedringer. Gitt et team av flere hundrede utviklere, tusenvis av ukentlige endringer og hundrede millioner av brukere, virker oppgaven tilsynelatende umulig.” Facebooks utviklerteam.

De best konverterende selskapene oppdaterer nettstedene sine ofte – ukentlig og noen ganger daglig. Endringene er vanligvis forbedringer av deler av sidene i stedet for komplette redesign. Oppdaterer du nettstedet ditt i små iterasjoner, oppnår du tre fordeler:

  • Du får se hva som fungerer (og hva som ikke fungerer) på et detaljert nivå.

  • Din prosess for endring av nettsiden forblir smidig fordi den alltid er i bruk og ikke er forbeholdt større initiativer.

  • Du klarer å eksekvere raskere på din egen backlog og identifisere mer nøyaktig hva som er (og ikke er) kritisk for daglig drift.

Hvordan vi bruker alle tre prinsippene

De tre prinsippene gjør livet litt vanskeligere på kort sikt, men mye lettere på lang sikt. De er integrert i vår følgende metodikk:

  • Først analyserer vi våre kunders nettsider og besøkende. Gjennom intensiv analyse identifiserer vi de største mulighetene for forbedring.

  • Deretter designer vi forslag til endringer i små og målrettede iterasjoner.

  • Vi legger hodet på blokken og insisterer på å AB-teste endringene for å bevise (eller motbevise) at endringene gir positiv effekt.

Selvsagt vil ikke alle eksperimenter resultere i vekst. Men, det er en styrke i det også: Våre kunder oppdager raskere enn noen gang hva som fungerer (og hva som ikke gjør det) spesifikt for markedet deres – en sjelden gave til næringslivet. Sist, men ikke minst: Denne tilnærmingen bidrar over tid til at våre kunder klarer å respondere raskere på endringer i markedet deres.