Visste du at de aller fleste som selger varer eller tjenester på nett går glipp av opp mot 50% av den inntekten de kunne hatt – hvis de hadde hatt fokus på én bestemt aktivitet?
Det spiller ingen rolle om du har en stor nettbutikk, eller du kanskje bare selger ett produkt, eller en tjeneste. Og mange selger ikke direkte, men får leads og henvendelser fra nettsiden som kan bli salg. Likevel gjelder dette alle som selger, direkte eller indirekte, på nett. Uten én bestemt aktivitet, som de fleste dessverre ikke gjør, går du glipp av en langt større inntekt.
Visste du at…?
De aller fleste kan gjøre 20-30% løft i konvertering med enkle grep, i løpet av kun 1-2 mnd.
Ved å ta tak i mer fundamentale og underliggende utfordringer, som ofte er et litt større grep, ligger det potensial til å mer enn doble konverteringen i løpet av 6-12 måneder
Én aktivitet som dobler salg og omsetning
Hva er denne aktiviteten, tenker du sikkert. «Høres for godt ut til å være sant»-alarmen melder seg kanskje også.
Men dette stemmer, og vi som jobber med dette for mange av de største merkevarene i Norge, vi ser dette i prosjekt etter prosjekt. Vi ser det også for små og mellomstore aktører, for oppstartsselskaper og godt etablerte bedrifter.
Det handler om konvertering – altså hvor mange av besøkende på nettsiden du klarer å konvertere til betalende kunder.
Det vi ser gang på gang, uansett størrelse på bedrift og merkevare, er at det investeres mye i markedsføring – trafikk inn til din nettside. Vi betaler mye for å få besøkende. Men vi gjør lite for å konvertere denne til kunder.
Den viktigste delen av økosystemet svikter
De færreste fokuserer på å sørge for at denne trafikken får en fantastisk kundeopplevelse, på sine egne premisser. Sørge for at de besøkende er fornøyd, får god service, og kjøper.
Men du har jo betalt mye for nettsiden, så den burde jo fungere?
Ja, det burde man kanskje forvente, men veldig få nettsideleverandører har kompetanse på hvordan butikken bør optimaliseres for salg. Ofte er fokuset at det skal se bra ut, gjerne i tråd med gjeldende trender (den siste nettsidemoten, om du vil), og ikke minst at den smørbrødlisten med ønsker du som kunde presenterer blir ivaretatt på en så god måte som mulig.
Samtidig er det en grense for hvor «perfekt» man klarer å gjøre en nettside ved lansering. Du får ikke den innsikten som skal til for å perfeksjonere salget i butikken før du har begynt å få kunder inn i butikken. Da kan du lære, kunde for kunde, hva som skal til for at flest mulig kjøper.
Og det er her de fleste feiler. De lar nettsiden bare skure og gå.
Les mer om konverteringsoptimalisering (CRO) her
Du bruker allerede penger – hvorfor ikke doble avkastningen?
Samtidig blir trafikk inn til nettsiden stadig dyrere. Noe som betyr at hvert enkelt salg vi gjør blir bare dyrere og dyrere. De nødvendige investeringene er i ferd med å spise opp gevinsten. Men uten investeringene stopper det helt opp. Derfor fortsetter vi bare å øse penger ned i hullet.
Hvis dobbelt så mange av de besøkende konverterer, bare ved å adoptere en metodikk for å lære kunden å kjenne og forbedre kjøpsopplevelsen – er ikke det noe alle burde gjøre?
Eksempel
Et enkelt regnstykke:
Du har 10 000 månedlige besøkende på nettsiden, noe som koster deg 50 000 kr per måned.
Nettsiden har en konverteringsrate på 2% - altså 2% av de besøkende kjøper noe. Du har dermed 200 salg per måned, og gjennomsnittstransaksjonen er på 1000 kr. Du har dermed en omsetning på 200 000 kr.
Hvis du med enkle grep på nettsiden kan øke konverteringsraten til 4% - hva betyr det?
Med samme investering, 50 000 kr i måneden, får du nå 400 salg per måned, og en omsetning på 400 000 kr – kun ved å gjøre enkle grep på nettsiden.
Er det virkelig så enkelt?
Er det virkelig så enkelt? Svaret på dette er både ja, og nei.
Ja, det er så enkelt. Du kan oppnå store markante forbedringer med små endringer på nettsiden. Det kan være nok å endre et ord. Eller et bilde. Eller plasseringen av en knapp, eller en boks. Og det kan gi en stor økning i salg og inntekt.
Og nei, det er ikke fullt så enkelt. Du kan selvfølgelig ikke bare endre ord og bilder på måfå, uten en tanke bak, og forvente forbedring. Konverteringsoptimalisering (CRO) er et eget fag, og du må gjøre en dyptgående CRO-analyse for å forstå kundene dine først.
Hvilke ulike situasjoner trigger et behov eller en nysgjerrighet for dine produkter? Hvilke ulike intensjoner og/eller ambisjoner har de besøkende når de ankommer nettsidene dine? Hva ønsker de, og hva driver dem? Hva skal til for at de skal kunne konvertere. Hvordan kan vi legge til rette for at kundene får akkurat den informasjonen de trenger for å bestemme seg, og gi dem den tryggheten de trenger på at de ikke gjør noe dumt ved å kjøpe.
Her kan du bestille en CRO-analyse for din nettside
Akkurat som med mange av de andre fagområdene man må ivareta i en markedsavdeling, så trenger man ekspertise på konverteringsoptimalisering (CRO) for å jobbe godt med dette. Ofte er en kombinasjon av ekstern kompetanse og å bygge komptanse inhouse den beste løsningen, der eksterne eksperter kan hjelpe deg å etablere egen kompetanse.